Moskou dag 2

Fotoalbum ‘Moskou dag 2’ weergeven

Naar aanleiding de ‘City Days’ besluit Irina het programma om te gooien. Daar nu nog niet alle wegen afgesloten zijn starten we met de stadsrondrit. Voor ons een kleine meevaller want het is helemaal niet druk op de weg. De Moskovieten hebben goed geluisterd naar de oproepen om niet met de auto naar het centrum te komen, maar om het openbaar vervoer te gebruiken.

Kremlin vanaf Moskva rivier

Vanuit het minibusje zien we tal van bezienswaardigheden die alom bekend zijn. Zoals het Kremlin met zijn imposante muren en torens met daarachter de goudkleurige kerktorens en het groot Kremlinpaleis. Dit laatste wordt door president Poetin gebruikt voor staatsbezoeken en recepties.
Verder volgen wij de Moskwa rivier. We zien aan de andere oever het grote Gorkipark. Ook hier zijn zullen er later vandaag meerdere grote festiviteiten plaatsvinden. Zeker in het openluchttheater waar plaats is voor 10 000 toeschouwers. Het wordt voor iedereen stilaan duidelijk: ‘groot en veel’ zijn van een andere orde dan we gewoon zijn. Ook passeren we enkele van de indrukwekkende Stalinistische wolkenkrabbers die verspreid in de stad staan: de zeven zusters of de suikertaarten. Stalin liet ze na de tweede wereldoorlog bouwen als machtssymbool. Het zijn voorbeelden van de stalinistische architectuur: grote betonnen gebouwen met smalle vensters en rijkelijk gedecoreerd met ornamenten.

Hoofdgebouw van de Moskouse Staatsuniversiteit

Loezjniki stadion

Onze eerste fotostop is bij het uitzicht platform Vorobjovy Gory of Mussenheuvel, ten zuidwesten van het centrum. Pas getrouwde paren laten zich hier graag fotograferen met de skyline van Moskou op de achtergrond. Hoewel het een beetje mistig is zijn het centrum met het Kremlin, de nieuwe handelswijken en de Moskva rivier goed te zien. Op de voorgrond ligt het Loezjniki stadion waar recentelijk nog de finale van de wereldbeker voetbal werd gespeeld en waar in 1980 de belangrijkste ceremonies van de Olympische Spelen plaats vonden. Ook het Novodevitsjiklooster en begraafplaats zijn vlakbij. Ze zijn op dit moment echter gesloten omwille van renovatiewerken. Aan de andere kant van het plein staat één van de Stalinistische wolkenkrabbers: het hoofdgebouw van de universiteit van Moskou. Lange tijd was dit het hoogste gebouw van Europa.

Victory Monument, Victory Park

De volgende stop is bij Poklonnaya Gora of het Victory Park. Het werd in 1958 aangelegd ter herdenking van de slachtoffers van de tweede wereldoorlog. Het grote plein wordt gedomineerd door een obelisk met een symbolische hoogte van 141,8 meter. Elke 10 cm staat voor één dag oorlog. Helaas wordt ook hier het uitzicht gehinderd door podia en afsluitingen. Men laat duidelijk niets aan het toeval over want overal staan militairen en politie. We wandelen in de richting van de triomfboog ter ere van de overwinning op Napoleon in 1812.

Novospasski-klooster

Vervolgens staat een bezoek aan het Russisch-orthodoxe Novospassky klooster op het programma. Het klooster maakte ooit deel uit van de ring van kloosters rondom Moskou die de stad tegen vijandelijke invallen moesten beschermen. Het is het oudste klooster van Moskou en in de kelder liggen heel wat leden van de Romanov dynastie begraven.

In de Stalinistische periode was het klooster een politiebureau en waren er in de tuin massagraven van tegenstanders die tijdens de zuiveringen werden geëxecuteerd. Pas sinds de jaren negentig is het klooster terug in functie. Er wordt verwacht dat hoofd, schouders en knieën bedekt zijn bij het betreden van de kerk, vandaar dat Liliane een hoofddoek draagt.

Novospasski-klooster

Novospasski-klooster

De kathedraal is gedecoreerd met fresco’s van de beste 17e eeuwse schilders. In een Orthodoxe kerk heeft de iconostase, een wand die samengesteld is uit iconen een belangrijke rol. Ze schermt de altaarruimte, het ‘Allerheiligste’ af voor het oog van de gewone gelovigen. Deze ruimte mag dan ook enkel door de priester of diaken betreden worden. Van boven naar onder bestaat een klassieke iconostase uit vier of vijf (of soms zes) rijen. Op de bovenste rij(en) staan de patriarchen en profeten uit het oude testament met in het midden een kruis of een afbeelding van de Drievuldigheid. Daaronder volgt de rij met de apostelen en de aartsengelen. Op de onderste rij is in het midden de koningsdeur, de toegang tot het Allerheiligste, geflankeerd door de iconen die de naamgever van de kerk afbeelden.

We krijgen van Irina ook uitleg over de kerkdiensten, die in duur en ritueel verschillen naargelang de dag in de week of het gevierde feest. Ook wijst ze erop dat er tijdens de diensten geen muziekinstrumenten gebruikt worden maar dat er wel veel koorgezang is. Tijdens de hele dienst die soms meerdere uren duurt blijven de gelovigen rechtstaan om zo hun eerbied te tonen.

Het is lunchtijd. We houden pauze in de rustige buurt van de Tretjakovgalerij die deze namiddag op het programma staat. In de wijk staan mooie neoklassieke herenhuizen.

Tretjakovgalerij

Tretjakovgalerij

In een ervan is de collectie van Pavel Tretjakov, een steenrijke Russische textielfabrikant ondergebracht. In 1892 schonk hij zijn huis en de uitgebreide kunstverzameling aan de stad. Tijdens het Sovjetregime groeide de collectie aan doordat privéverzamelingen genationaliseerd werden. Op dit moment telt de collectie ca. 160 000 Russische kunstwerken met onder andere een unieke verzameling iconen. Daarvan is natuurlijk maar een fractie tentoongesteld. Tot de 17e eeuw bestond de Russische kunst voornamelijk uit iconen, allen gemaakt in opdracht van de orthodoxe kerk. Iconen zijn steeds geschilderd op een houten paneel en er moet rekening gehouden worden met bepaalde regels die zorgen voor uniformiteit en zuiverheid. Het vele goud dat gebruikt wordt, verwijst naar de hemel, de eeuwigheid en het licht. Iconen worden ook nooit gesigneerd, omdat men ervan uitgaat dat het Gods hand was die het schilderen begeleidde. Toch weet men van enkele bijzondere iconen wie de makers waren. Zo is Andrej Rjoeblov gekend als de maker van het icoon ‘de Drievuldigheid’.

Andrej Roebljov – de Drievuldigheid

Onder Tsaar Peter de Grote, omstreeks 1700, werden kunstenaars naar het buitenland gestuurd voor hun opleiding. In het begin kopieerden ze vooral voorbeelden uit de klassieke oudheid en Italiaanse renaissancemeesters. Ook bekwaamden ze zich in het schilderen van portretten. Tot 1860 was de vorming van kunstenaars in Rusland volledig in handen van de keizerlijke kunstacademie. De onderwerpen die aan bod kwamen waren vooral Bijbelse en mythologische voorstellingen.
Ook bezit het museum een uitgebreide collectie van de 19e eeuwse groep ‘Peredvizhniki’ of de zwervers. Deze kunstenaars maakten vooral realistische doch sociaal-kritische werken. Hierdoor kunnen we ons min of meer een beeld vormen van hoe de mensen in die tijd in Rusland leefden.
Vakkundig loodst Irina ons door de verschillende zalen en houdt halt bij de meest bijzondere werken. In het fotoalbum zijn enkele ervan te zien.

Christus Verlosserkathedraal

De laatste halte op het programma is de Christus Verlosserkathedraal. Het is de grootste en hoogste Russisch-orthodoxe kerk in de wereld en in feite gloednieuw want tussen 1994 en 1997 gebouwd. Het is een reconstructie van de oude, 19e-eeuws neo-Byzantijnse kerk die in 1931 door Stalin werd opgeblazen om plaats te maken voor het Paleis van de Sovjets. Dit ambitieus project, een 315 meter hoge toren met daarop een honderd meter hoog beeld van Lenin, werd echter nooit gerealiseerd omdat de ondergrond te onstabiel was. In plaats daarvan werd het vervangen door een van de grootste buitenzwembaden ter wereld. Irina heeft hier ooit nog gezwommen!
Langs buiten valt deze spierwitte kathedraal vooral op wegens zijn afmetingen en de grote gouden koepels. Ook binnen is er heel veel bladgoud gebruikt. De iconostase is enorme groot en weelderig versierd. Ze heeft drie gouden deuren naar de koorruimte. Doordat er veel licht binnenvalt glimt en glinstert alles. Tijdens ons bezoek vindt er net een viering plaats. Wij genieten, dank zij een uitzonderlijke akoestiek, van zowel de gezangen van de priesters met hun zware baritonstemmen, als van het koor achteraan in de kerk.

Galerie voor 19e- en 20e-eeuwse Europese en Amerikaanse kunst

Het officiële programma voor vandaag zit erop, maar wij gaan nog naar de Galerie voor 19e- en 20e-eeuwse Europese en Amerikaanse kunst die hier vlak bij ligt. Dit museum bevat een van de grootste en meest indrukwekkende collecties van zowel impressionistische als post-impressionistische schilders. In 1996 zagen we 60 topwerken uit deze collectie in het Gemeentemuseum in Den Haag. Nu we zo dicht in de buurt zijn willen we bijzonder graag nog eens gaan kijken naar deze absolute meesterwerken. Deze collectie bestaat vooral uit schilderijen van twee excentrieke verzamelaars: Sergei Shchukin en Ivan Morozov.

Na de Oktoberrevolutie in 1917 werden hun collecties door het regime geconfisqueerd en verdeeld over verschillende musea. Sinds enkele jaren hangen de meeste weer samen in dit museum. Er zijn werken te zien van o.a. Vincent van Gogh met vb. de ‘Rode wijngaard in Arles’ en de ‘Gevangenis binnenplaats’. Van Renoir ‘Naakt’ en ‘Baden in de Seine’. Van Paul Cezanne de ‘Mont Ste Victoire’. Diverse doeken van Paul Gauguin uit zijn Polynesische periode. Werken van Monet, Pissarro, Toulouse-Lautrec, Matisse, Degas, Picasso en nog vele anderen …zo mooi en zo veel …

Moscow City Day 871

Als de avond valt gaan we terug naar de uitgangsbuurt in de omgeving van Tverskaya Oelitsa. Eerst iets eten en daarna vermaken we ons nog op enkele van de vele attracties van de ‘City days’.

Fotoalbum ‘Moskou dag 2’ weergeven

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.